Origo Skibotn AS sitt anlegg i Bulldosarveien 271 – Foto: Satelittfoto fra 1881.no

Søker om tillatelse til videre drift i Skibotndalen

28. juni 2026 – 19:06

Sist oppdatert: 28. juni 2026 – 19:11

Storfjord Online har, i likhet med med andre medier, skrevet om saka tidligere; hvor siste dato for å håndtere matavfall og avsløpsslam på søppelanlegget i Skibotndalen er satt til 31.12.2026. Drifta har helt siden starten for mer enn 25 år siden vært omstridt grunnet luktproblemer for befolkninga, spesielt i Apaja-området.


Nå skriver Nordlys igjen om saka 26. juni:

Origo Skibotn AS, som eies av Remiks og Avfallsservice, har søkt Statsforvalteren om å kunne fortsette utover fristen, med en nedskalert drift til det er etablert et fullgodt alternativ til dagens løsning.

I dag leverer 39 kommuner fra hele Nord-Norge sitt matavfall til anlegget. Avtalen med 31 av disse er sagt opp, men man står igjen med de åtte kommunene Tromsø, Karlsøy, Lyngen, Storfjord, Kåfjord, Nordreisa, Skjervøy og Kvænangen. Avfallsmengden skal med de gjenstående kommunene bli redusert fra 18 000 tonn til 10 500 tonn.

Øyvind Østbø, daglig leder i Origo Skibotn, sier det ikke finnes gode alternativer for å håndtere avfallet før biogassanlegget på Botnhågen i Finnfjordbotn blir bygd og satt i drift. Når det kan forventes å skje, er uklart. Østbø tror det kan være klart i 2028.

Naboer, som Tor Karlsen i Apaja, sier nei til videre drift! -Vi kommer til å kjempe med nebb og klør mot dette, sier han til avisen.

Les saken i sin helhet hos Nordlys, her!