
Den siste uken har det vært flere flotte oppslag i media og på sosiale plattformer om at endelig skal kommunene i Nord-Troms bli sidestilt med kommunene i Finnmark når det gjelder overføringer fra staten.
Slik det er i dag mottar kommunene i Finnmark et betydelig høyere beløp pr innbyggere enn hva de syv kommunene i Nord-Troms gjør. Dette er noe alle partier i regionen gjennom mange år har påpekt at må bli en slutt på.
Under arbeidet med Kommuneproposisjonen 142 S (inntektssystemer for kommune og fylkeskommune) gjorde Stortinget følgende vedtak 5. desember 2024:
«Stortinget ber regjeringen i kommuneproposisjonen for 2026 utrede behovet for at kommuner i innsatssonen i Nord-Troms skal få distriktstilskudd Nord-Norge mer lik satsene i Finnmark».
På en av Stortingets siste dager før sommerferien gjorde de et nytt vedtak:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å likestille innsatssonen i Nord-Troms med innsatssonen i Finnmark».
Det siste vedtaket er en smule bedre enn det første, hadde det samme Stortinget ment alvor med sitt vedtak, da hadde de sløyfet ordet vurdere.
Neste vedtak må bli som følger:
Stortinget ber regjeringen om å likestille kommunene i innsatssonen Nord-Troms med innsatssonen i Finnmark.
Kun et slikt vedtak vil ha en konkret betydning for oss, eller skal vi fortsatt la oss lure?
God sommer!



