Normer, lover og leveregler er ut

23. juni 2026 – 14:27Skrevet av: Tore Gunnar Figenschau

Sist oppdatert: 23. juni 2026 – 14:27

Ei godt voksen dame kjører sakte gjennom heimbygda mens ho minnes mange kloke sambygdinger som var gått ut av tida. Ho tenker på kvinner som var mammaer då ho gikk på skolen. – De lærte oss om rett og galt, skriver ho i et innlegg på Facebook.


Tore Gunnar Figenschau – Foto: Privat

Slik var det. Vi som var unger på 50- og 60-tallet, fikk en solid ballast kunnskap om god oppførsel av foreldrene våre. Lyge, banne, stjele, snakke stygt om andre. Det skulle man bare ikke gjøre. Vi lærte oss respekt for lover og regler og vanlig folkeskikk.

Det var i «gamle dager». No behøver vi ikke bry oss om normer, lover og leveregler lenger. Verken i det store eller i det små.

Etter andre verdenskrigen trådte FN-pakten i kraft. Det skjedde 24. oktober 1945. Den er FNs grunnlov, og handler om hvordan paktens medlemsstater skal løyse internasjonale uenigheter gjennom forhandlinger.
Internasjonale uenigheter skal løses ved fredelige midler, og medlemsstatene skal avstå fra å true om eller bruke makt mot andre stater, heiter det i pakten.

Ei tvangstrøye for den som vil ha makt, altså.

No lever vi i ei ny tid. Maktsjuke politikere og organisasjoner kan fungere som verdenspoliti og gjøre det som tjener dem sjøl best, og ikke verdenssamfunnet.

Den internasjonale straffedomstolene (ICC) skal etterforske og straffeforfølge enkeltpersoner for alvorlige forbrytelser som folkemord, forbrytelser mot menneskeheten, krigsforbrytelser og angrepskrig.

Den behøver man ikke bry seg om lenger.

Kyniske politikere og stater som ikke er interessert i å bevare en felles rettsorden, som Trump og USA, kan boikotte domstolen og diskreditere dommerne. Veldig effektivt!

I mange land er rettssystemet en pest og ei plage. Men det kan man gjøre noe med. Se til Israel! I Israel ville Nethanyahu ha politisk kontroll over høyesterett. Det førte riktignok til enorme protester i befolkninga. Men da fant han på noe lurt. Etter å ha fått et påskudd av sin nyttige fiende, Hamas, begynte han å teppebombe Gaza og sulte ut befolkninga. Då stilna protestan.

Heller ikke i Norge er det så viktig å ta rettsvesenet på alvor lenger. Som kjent har Høyesterett kjent tillatelsen til vindkraftanlegget på Fosen ugyldig. To år etter dommen snurrer og går turbinene fortsatt.
Nylig kjente Høyesterett tillatelsen til å dumpe gruveavfall i Førdefjorden for ugyldig. Men Regjeringa har visst ikke til hensikt å stanse utslippet kor ulovlig det enn måtte være. Handfast styring!

Regionalt er Statsforvalterens oppgave å se til at kommunene følger lover vedtatt av Stortinget. Men: Hvis Statsforvalteren påpeiker at et vedtak som er gjort, er i strid med lover og regler, er det bare å protestere. Protesere! Gå til avisan! Et godt tips er «å ta» eller diskreditere saksbehandleren. Stå på! Det nytter!